PDA

Bekijk Volledige Versie : TP sensor P0220



C20v
22 april 2012, 16:48
Goeiedag mensen,

Mijn 156 1.9JTD (2000) heeft een storing. Foutcode P0220 (TP sensor)
De wagen bokt afentoe als een malle.

Net een ritje gereden met de laptop eraan. Koud geen melding op zowel het dash als de laptop (wel bokken/inhouden) maar als hij dan warm begint te worden verschijnt de melding in de laptop en gaat het inspuitingslampje op het dashboard branden.

Is het safe of vast te stellen dat die sensor is overleden?
Mvgr Jacco

ScriptMania
22 april 2012, 18:14
P0220 Gaspedaalpositiesensor, onjuist signaal
kan ook je bedrading zijn.

C20v
22 april 2012, 20:10
Bedankt voor de input, Scriptmania.
Het systeem blijkt 2 potmetertjes te hebben, correct? Enig idee wat wat de standaard waardes zijn?

ScriptMania
23 april 2012, 12:50
Bij de Alfa Romeo 156 is het gaspedaal voorzien van twee potentiometers, een hoofdpotentiometer en een beveiligingsexemplaar. Als de hoofdpot uitvalt, wordt de gasklepopening tot 40° beperkt en het openen zelf gebeurt langzaam. Zijn beide potmeters defect, dan blijft de gasklep dicht.

om eerlijk te zijn, geen idee wat die waardes moeten zijn.
kan het wel voor je nakijken als je wilt.

C20v
23 april 2012, 17:27
Als je voor mij die waardes zou willen opzoeken, heel graag.:aanbid:
Ik zag dat zo`n sensor (Bosch) omennabij de €180,- kost dus ik zou `m graag eerst even checken voordat ik `m blind vervang.

Ik heb `m net even opgezocht maar hij zit op een plek die m`n wervelkolom niet erg gaat waarderen...morgen maar een poging wagen om uit te bouwen.

pietblokstra
24 april 2012, 13:16
Turboslangen wel heel? Dat bokt de auto namelijk ook en geeft hij ook vreemde storingen. Kan een optie zijn. Succes

ScriptMania
24 april 2012, 15:05
dat bokken komt doordat als er een potmeter kapot is, de gasklep nog maar 40% open gaat.
en dan doet hij dit ook nog eens erg langzaam.
zijn ze beide kapot, dan sluit de gasklep zich.

heeft niets met turboslangen te maken.
en dan gaat hij ook meestal heel erg roken, lekke trubo slang.

C20 ik ben er mee bezig, even geduld nog aub.

C20v
24 april 2012, 22:15
Ik wacht het geduldig af :)

ScriptMania
25 april 2012, 13:00
diegene weet het ook niet.
maar ik ga er van uit dat het er bij jou maar een is, zijn het er twee dan sluit je gasklep zich en dan lijkt me dat je motor weinig doet.
die krijgt dan geen lucht.
1 kapot dan sluit hij zich 40% en reageert dan ook traag ( de klep op zich )

hij zei wel, dat je ze gewoon door kon meten.
alleen weet ik niet hoe, daar kan ik je dus niet mee verder helpen.

je kunt nu dus het beste uitzoeken, hoe je een potentiometer door moet meten.
of een tweedehandse kopen en dan wisselen.

wat je ook kunt doen is een Alfa dealer/specialist bellen, en dan door laten verbinden met de werkplaats.
mischien dat zij je de waardes willen geven, of hoe te constateren welke niet goed is.
bij mij doen ze dat altijd, en printen zelfs schemas voor me uit ;o)

succes ermee iig

duodiscust
26 april 2012, 09:12
Kijk eens naar de kabels in de stekker van de potentiometers en volg de kabelboom. Misschien schuurt deze ergens. En dat zou het bokken hotten stoten kunnen verklaren. Kabel wel goed dan weer niet dat weer wel.

ScriptMania
26 april 2012, 12:13
had ik ook al gezegd, kan ook in je bedrading zitten.
maar goed, hij weet waar hij het in moet zoeken, potentiometer of bedrading.
ikzelf denk eerder een potentiometer, die dingen worden continu gebruikt met gasgeven.
en alles slijt.

ik zou een tweedehandse halen op de sloop, en dan even wisselen.
er zitten er twee op.
een doet het echte werk, de ander is voor de beveiliging.
daar ben je dus zo uit.

een keer in de gasklep kijken, en je weet of beide stuk zijn of een.
beide stuk, dan sluit je gasklep zich.
een stuk, dan gaat hij maar 40% open, en doet dit heel langzaam ( reageert heel langzaam )
dat zal het schokken dan wel veroorzaken, of hij is totaal gesloten.

tenminste dat denk ik.

C20v
30 april 2012, 13:50
Goed, ik heb net het ding uitgebouwd...en kreeg een verrassing.
Nadat ik `m los had (kutplek) en de kabel ging volgen vond ik onder de middenconsole nog zo`n sensor. Degene die los onder de middenconsole lag was aangesloten, van de ander hing de stekker er los bij.

Mss zie ik het verkeerd maar de potmeters zitten toch gewoon in de behuizing, 2 is niet nodig, toch? De kabel komt uit bij de computer aan de bestuurderskant, hier zit (voor zover te zien) maar 1 aansluiting? Het partnummer was op beide hetzelfde en ik weet dat de man die het onderhoud deed voor de vorige eigenaar ooit eens die sensor had vervangen dus het lijkt op een aansluitfoutje.

We gaan het zien, heb nu de losse sensor afgekoppeld en eruit gehaald en de 2e weer ingebouwd en aangesloten, ik ga nu even rijden met de laptop eraan.

---------- Bericht toegevoegd om 14:50 ---------- Vorige bericht om 13:15 ----------
Edit:
Te stom voor woorden...geen foutmeldingen. De wagen rijdt soepeler dan hij ooit heeft gedaan.
Mss is het nog te vroeg maar ik heb het idee dat het probleem is opgelost. Mag ik een ieder, Scriptmania in het bijzonder, danken voor zijn inbreng?

ScriptMania
30 april 2012, 17:40
mooi zo, dat zal wel de oplossing zijn.
de tweede is voor de beveiliging, en die andere geeft gas
en niets te danken, graag gedaan.

C20v
30 april 2012, 18:15
Weet je dat zeker dat die 2e daar onder de middenconsole hoort?
Degene onder de middenconsole lag daar gewoon los, de draad was knullig onder het handschoenenkastje doorgetrokken en op de stekker bij de ECU aangesloten. De behuizing van de ECU knelde ook de kabel af, 2 draadjes waren plat (niet open).
Maar de andere, die op het pedaaluiteinde gemonteerd was, bleek dus niet aangesloten. Er word dan toch maar 1 waarde/weerstand gemeten en dat is van de losse die niet aan het pedaal zat? Het asje van die potmeter wordt dan toch niet bedient?


http://www.mijnautoonderdelen.nl/image.php?a=http://www.mijnautoonderdelen.nl/uploads/images/00574/F0281002203.jpg
Mss zie ik het verkeerd maar als ik zo de sensor bekijk, lijkt het me dat de 2 potmeters onder elkaar in de behuizing zitten. Ik heb dus 2 van deze dingen, incl kabelboom en stekker.

ScriptMania
1 mei 2012, 11:41
er horen er gewoon twee op je gaspedaal te zitten.
hier heb je een filmpje waarin het uitgelegd wordt.
is wel in het engels.

http://www.autojunk.nl/2010/02/hoe-werkt-een-elektronisch-gaspedaal

ik weet ook niet wat er allemaal met je wagen gedaan is door monteurs of eigenaren.

die potmeters zitten trouwens erg hoog in je dash als je het gaspedaal volgt

C20v
1 mei 2012, 17:17
Ik weet, ik weet... m`n rug en m`n nek zijn nog beurs en stijf :)
Een 2e hands auto is natuurlijk toch vaak andermans ellende.

FF een plaatje leasen:

http://www.tuynder.nl/tuynder/catalog_images/rt8/T8_1022200001.jpg

Nr 13 is de sensor/potmeter, er zit een heveltje aan wat in het asje van het gaspedaal klikt. Ik ga voor de zekerheid nog even kijken of het mogelijk is dat er een 2e sensor aan de andere kant gemonteerd kan worden want ik heb daar niet speciaal op gelet maar volgens mij kan het niet. Ik heb niets gezien dat op een bevestigingspunt leek, zowel onder de de stuurkolom als op het asje van het pedaal.
Maar zoals gezegd, ik ga het nog even nakijken maar de vrouw is er nu mee weg (nachtdienst), wordt vervolgd.

ScriptMania
2 mei 2012, 19:08
het kan zijn dat er in die ene behuizing, twee potentiometers zitten.
dan hoef je niet verder te kijken.

azerty
3 mei 2012, 13:58
het kan zijn dat er in die ene behuizing, twee potentiometers zitten.

In één behuizing zitter alle 2 de potentiometers.

ScriptMania
3 mei 2012, 18:48
en hier is dan de bevestiging.

C20v
4 mei 2012, 07:16
Thnx heren, dat vermoeden had ik al. Gewoon een zooitje van een "hobbyist" dus...

ScriptMania
4 mei 2012, 13:27
ja en dan kan het moeilijk worden, eerst de rotzooi van een hobbyist op te moeten ruimen.
maar je bent er gelukkig uit gekomen :top: