PDA

Bekijk Volledige Versie : EGR klep reinigen

Stefx
30 januari 2013, 09:38
Hallo,

ik denk dat het tijd is om de EGR klep op mijn 2.4 Q4 eens te reinigen
Ik las hier al dat er een handleiding voor zou zijn maar ik kan ze niet vinden, kan ook aan mij liggen...

Dus op zoek naar de handleiding...

Alvast bedankt,

Stefan

AlfaJan
30 januari 2013, 09:54
Er is wel een EGR handleiding, weet alleen niet of je m ook voor je 159 kunt gebruiken. Maar heb je wat te lezen:

http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php/10262-JTD-met-veel-roet-uitstoot-en-weinig-gang-hoe-en-wat

Stefx
30 januari 2013, 10:01
Thx!

Sjoerd
30 januari 2013, 10:03
je kunt bij zoeken, rechts bovenin het woordje reinigen intypen, dan krijg je allemaal huishoudelijke topics:).

Als voorbeeld en hier (http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php/38055-Motor-houdt-in-op-lage-toeren-(EGR)?highlight=reinigen) te vinden;

Motor houdt in op lage toeren (EGR)
Ik had in december last van het inhouden van mijn 159 jtdm 16v ('07) bij lage toeren, de ene keer trok hij redelijk normaal op, de andere keer was hij niet vooruit te branden tot 2500tpm, daarboven merkte ik geen verschil.
Dus toen heb ik de EGR uit elkaar gehaald (wat een k** klus om bij dat laatste boutje te komen) en die zat helemaal vol geroet. Het mechanische deel heb ik schoongemaakt door eerst voorzichtig de grote brokken eruit te wippen met een platte schroevendraaier en daarna met een doek met wat remmenreiniger erop door de opening gehaald. Daarna kon ik hem goed indrukken en werkte de veer ook goed.
Het elektrische deel zat ook vast (pinnetje kwam niet ver genoeg naar buiten). Ook die heb ik gereinigd met remmenreiniger en door hem meerdere malen in en uit te drukken met wat remmenreiniger net zolang totdat hij niet meer bleef plakken in de ingeschoven positie.

Daarna rijden en hij reed weer perfect, alleen sinds vorige week heb ik weer dezelfde problemen. Ik heb ongeveer een week of 4 zonder problemen kunnen rijden.
Is de EGR echt defect, of heb ik gefaald met schoonmaken en moet ik beter me best doen (of ander spul gebruiken? WD40??) zodat het langer goed gaat? Ik had het mechanische deel niet brandschoon, maar wel "vrij" van roet, elektrische deel leek me mooi schoon te zijn, maar je ziet niet wat er achter dat pinnetje zit natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen voordat ik hem wr loshaal wat nogal een vervelend klusje is, de kans dat 1 van die boutjes in de motorruimte verdwijnt is ook niet ondenkbaar.

Succes.

De tip van Jan is overigens nog veel beter :top:.

technopatat
30 januari 2013, 10:04
Moh, een 2.4 die nog niet bij squadra is langsgegaan? Ze bestaan echt?

Mijn tip: doen ;)! Geen egr problemen meer, veel leukere gasrespons en een 4e versnelling om van te smullen!

Oh enneuh, je bent ons nog steeds foto's verschuldigt ;)! Als ik het me goed herinner ben jij het die een 911 wegdeed voor deze Alfa?

Over de egr dan maar weer: ik heb het niet zelf gedaan, maar m'n dealer heeft er een revisie egr in een half uurtje ingeplaatst. Dus zo lastig kan het niet zijn... Ik dacht dat het rechts achter op je blok zit. Al weet ik het niet zeker!

Stefx
30 januari 2013, 11:06
Klopt, met pijn in het hart de 911 weg maar wel blij met de ruimte voor de kids. Kids zijn anders nog steeds kwaad dat de P weg is...

Was van plan bij squadra langs te gaan maar is blijkbaar al "gekieteld" Gaat redelijk goed vooruit maar nu is hij heel lui onderin de toeren en zit ik met een serieus turbo gat, dus tijd om de EGR eens te bekijken en te renigen.
Misschien dat ik moet wennen aan turbo lag, maar merk toch een groot verschil met enkele weken terug
Is dan ook al bijna 8 jaar geleden dat ik nog Diesel en Turbo gereden heb..

Tja, foto's heb ik nog niet.. komen nog wel

---------- Post Merged at 12:06 ---------- Previous Post was at 11:38 ----------

Heb trouwens ook ergens gelezen dat een vuile EGR klep een hoger verbruik zou geven, iemand ervaring mee?

Remco S
30 januari 2013, 17:27
Als je je egr reinigt en hij is vies, dan moet je ook maar eens je turbodruk sensor bekijken, deze zal ook wel vuil zijn. Controleer bij de egr klep goed op de gangbaar van het pinnetje dat uit het electrische deel.

Alfa Koen
30 januari 2013, 18:36
Gisteren heb ik de EGR en turbodruk sensor gereinigd van mijn 156 crosswagon. Echt, wat een roet smurie.
Pinnetje zat bijna geheel vast maar naar reiniging geheel gangbaar.
Overigens kun je ook zo nu en dan een toevoeging in de diesel doen om dit probleem uit te stellen?

Distinctive
30 januari 2013, 22:02
Als je je egr reinigt en hij is vies, dan moet je ook maar eens je turbodruk sensor bekijken, deze zal ook wel vuil zijn. Controleer bij de egr klep goed op de gangbaar van het pinnetje dat uit het electrische deel.

Ik wilde dit weekend ook maar weer eens mm egr schoonmaken en zag vandaag mn turbodruk 2mm oplopen bij het op contact zetten van de auto. Is schoonmaken dan afdoende of is ie onderweg naar de eeuwige jachtvelden?

En hoe maak je het electronische gedeelte van de egr het best schoon? Is dit gedeelte ook nog te testen?

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk

Sjoerd
30 januari 2013, 22:38
Om een juiste werking te garanderen mag de turbodrukmeter absoluut niet bewegen na het op contact zetten van de auto.

Doet ie dat wel dan is vervanging het beste wat je kunt doen, hij geeft anders valse waarden af voor de regelunit.

Deze wijsheid heb ik van Squadra Tuning, die van mij kwam ook maar net uit de hoek maar moest voor de Massimo update eerst vervangen worden.

gerard166
31 januari 2013, 22:43
Mijn voorkeur voor alle EGR systemen, fijn dicht (laten) zetten.
Voorkomt een hoop problemen en veel onnodige kosten.

Remco S
1 februari 2013, 05:51
Of met elke beurt reinigen, voorkomt ook een hoop problemen.

Eelco74
1 februari 2013, 08:25
Ik reining 'm ook eens in het jaar, bij mij roet de EGR niet zo heel snel dicht. Maar wel de doorgang naar de luchtinlaat. Maak deze dus ook schoon !

Verder is het demonteren van de EGR op de 2.4 iets lastiger ivm de ruimte. Je zult waarschijnlijk het overdruk reservoir van de koeling een beetje opzij moeten hangen. Deze zit met maar 1 bout vast. Verder kun je er redelijk bij.

Distinctive
1 februari 2013, 18:45
K ga zondag maar eens even kijken hoe het ervoor staat met mijn EGR. Gelijk ff de turbosensor ook ff checken. (weet eigenlijk nog niet precies, waar die zit bij mn 8v....)

Remco S
1 februari 2013, 18:50
Staat onder handleidingen met foto's ;)

freddie56
1 februari 2013, 19:09
Staat onder handleidingen met foto's ;)

Niet zo bescheiden zijn Remco S, geef gewoon het linkje... :butt:

http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php/10262-JTD-met-veel-roet-uitstoot-en-weinig-gang-hoe-en-wat

mvg, freddie.

Distinctive
1 februari 2013, 19:16
gezien. Thnx!

---------- Post Merged at 20:16 ---------- Previous Post was at 20:14 ----------

Niet zo bescheiden zijn Remco S, geef gewoon het linkje... :butt:

mvg, freddie.

Had m al gevonden, maar toch bedankt. ;)

Remco S
3 februari 2013, 19:39
Gaat niet zo makkelijk via tapatalk ;)

Maar dat mag er niet meer onder staan want dat schijnt niks toe te voegen. Hierbij dus wel ;)

Distinctive
3 februari 2013, 19:58
Heb hem vandaag gereinigd. Het viel nog mee met de vervuiling in het mechanische gedeelte, want ik had hem 10.000km geleden nog gereinigd. Het electrische gedeelte was een stukje lastiger. Omdat ik de vorige keer niet goed wist hoe ik het moest doen, blijkt achteraf, dat het electrische gedeelte nooit echt schoon was gemaakt. Nu kostte het me wel wat moeite, maar na een hoop aandringen, geduld, remreiniger en wat tikken met de hamer, was ook dit gedeelte eindelijk goed gangbaar. De motor lijkt ook makkelijker te starten en soepeler te lopen, maar dat kan ook voor een groot deel tussen de oren zitten. ;)

---------- Post Merged at 20:58 ---------- Previous Post was at 20:57 ----------

o ja, hoe vaak is het nu het beste om dit te herhalen? Ik rijd meestal stukken van 50km met 90% snelweg.

gerard166
3 februari 2013, 21:14
Elke beurt zoals Remco al zei. Dus iedere 30.000km.

freddie56
12 februari 2013, 16:37
Toevallig iemand een idee hoeveel % de klep open moet staan bij stationaire toerental, koude motor? Vorige week heb ik hem aan fes gehangen en het viel me op dat ze maar 0,4 % open stond, lijkt me bitter weinig.... :grr:

mvg, freddie.

Remco S
12 februari 2013, 17:51
Bij nog geen gas gegeven te hebben is dit normaal, als je even een dot gas hebt gegeven zie je dat deze opent tot (ik dacht) 30%
Je kunt ook aan de luchtopbrengst zien dat en of de egr is geopend, want dan wordt de luchtopbrengst groter (dit ivm terug vloeiende uitlaatgassen bij de aangezogen lucht)

freddie56
12 februari 2013, 18:16
Ok, bedankt remco, als ik tijd heb komend weekeinde ga ik dat effe checken.

mvg, freddie.