PDA

Bekijk Volledige Versie : levensduur bougies bij LPG??

H3D
28 december 2007, 21:48
Hoi,

heeft iemand een idee hoelang de levensduur is van de NGK bougies bij LPG? Ik hoor altijd dat de levensduur veel korter is, maar de vraag is dus hoeveel korter.

Mijn bougies zitten er nu ca 50000 in en ik heb wat last van misfires in verschillende cilinders (vergelijkbaar met de beschrijvingen in een andere discussie :(). Nu kan dat aan de bougies liggen, maar het kan net zo goed iets anders zijn.

ciao

H3

SilverShadow
28 december 2007, 22:10
Nog nooit iets gehoord of gelezen over een kortere levensduur van bougies met LPG.
Maar goed de onderstaande uitvoeringen worden gegarandeerd voor 100.000km:
-NGK PMR-7A (kleine uitvoering)
-NGK BKR-6EKPA (grote uitvoering)

Ikzelf, op benzine, heb er al 74.500km erop zitten en ze zijn nog prima in orde.

Opa Black
29 december 2007, 00:40
Hoi,

heeft iemand een idee hoelang de levensduur is van de NGK bougies bij LPG? Ik hoor altijd dat de levensduur veel korter is, maar de vraag is dus hoeveel korter.

Mijn bougies zitten er nu ca 50000 in en ik heb wat last van misfires in verschillende cilinders (vergelijkbaar met de beschrijvingen in een andere discussie :(). Nu kan dat aan de bougies liggen, maar het kan net zo goed iets anders zijn.

ciao

H3

LPG = hoge temperatuur.

Misfires....... in de verschillende cilinders.... dat is niet goed hoor.
Als dit echt zo is kan de temperatuur van de katalysator bij het wegvallen van een ontsteking bij 1 of meer cilinders zo sterk oplopen dat de levensduur van de kat aanzienlijk wordt verkort.

Dit kan ook aan je bougies of andere zaken liggen,.... lees ze maar eens.

http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=1729

Alfa gebruikt de zogenaamde glijvonkbougie (twee elektrodes) deze is eigenlijk speciaal ontworpen om ontstekingsmissers te voorkomen en 1 van de voordelen is dat door de werking deze bougie zichzelf schoonhoudt.
Dus een ontstekingsmisser mag/kan eigenlijk onder normale omstandigheden niet voorkomen
Kijk maar eens of jouw bougies nog goed zijn.

Groet Opa Black.

alfa kees
29 december 2007, 00:43
Denk dat jij een verkeerde link heb geplaatst opa

Opa Black
29 december 2007, 00:58
Denk dat jij een verkeerde link heb geplaatst opa

Klopt Kees... heb ik inmiddels aangepast.

:mmm:

Remco S
29 december 2007, 12:19
Op lpg gaan de bougie's ongeveer 70.000 km mee (is mijn ervaring)

SilverShadow
29 december 2007, 15:31
Op lpg gaan de bougie's ongeveer 70.000 km mee (is mijn ervaring)
Weer wat bijgeleerd Remco, dat wist ik namelijk niet, dacht dat het geen verschil zou uitmaken :mmm:

Jeroen
29 december 2007, 16:01
hmm okej, heel interressant, dan zou ik eigenlijk ook eens even naar mijn bougies moeten kijken... njaah volgend weekend maar ff dan ofzo :) zijn nl. ook nog maar 1x in het verleden vervongen geweest... en zit tegen de 160k aan...

florist
29 december 2007, 18:48
Mijn ervaring is dat het niets uitmaakt, gewoon om de 100k km vervangen, en nooit problemen mee gehad in de 156.

Jeroen
29 december 2007, 18:50
Ik doe dan ook alleen maar kijken ;) Ze rijd verder nog gewoon goed hoor :mmm:

Opa Black
29 december 2007, 21:49
Ik doe dan ook alleen maar kijken ;) Ze rijd verder nog gewoon goed hoor :mmm:

Zorg jij nou maar dat het inmiddels bekende kleppie goed is....:)
En vergeet je bougies niet te lezen.:rukker:

Jeroen
29 december 2007, 23:20
Dat kleppie word met de rest van de auto in de derde week van januari gespoten :) :mmm:

H3D
30 december 2007, 16:31
Vooral door het bericht van Opa Black wordt ik wat ongerust (beschadigen katalysator). De bougies waren koffiebruin voor zover ik me herinner. Maar zal ze er binnenkort toch nog even uitdraaien.

Als ik de andere reacties zo lees, ben ik toch benieuwd of het de bougies zijn aangezien ze er nu 50 dkm inzitten. Dan zouden ze toch nog goed moeten zijn.

Gisteren overkwam het me weer: de motor haperde en bleef vervolgens onregelmatig lopen, terwijl het schermpje oplichtte met de melding: motormanagementstoring ga naar dealer. De motor uitschakelen en opnieuw opstarten leverde een ok op bij de analyse. Verder geen last meer gehad. Ben wel benieuwd welke cilinder het nu is geweest.

SNARF156
30 december 2007, 17:37
Geen probleem met die bougies op lpg,ben al met mijn 4e setje bezig.
Er zit dus al 3ton op,en gebruik gewoon de 60.000km uitvoering,die blijven bij mij zeker 100.000km goed,en zijn niet zo duur.