De lood accu........ een technisch verhaal.

Loodaccu's worden meestal gebruikt in auto's en andere voertuigen, ze zijn best makkelijk en vereisen niet veel onderhoud en kunnen redelijk zwaar belast worden.
Voorheen waren ze niet zo duur maar tegenwoordig kosten de accu's bijna het dubbele dan 2 jaar terug.
Ik vroeg laatst voor mijn 156 een prijs en die was minimaal 115 euro, 2 jaar terug kostte zo'n type nog 60 euro.
Maar we geen weer ff verder............, we hebben de "natte" soorten maar ook de gel accu's deze hebben wat het woord al zegt gel als elektrolyt. Gel....., wat nu weer?

Oké we zullen de accu beschrijven......,in principe is het niet meer dan twee loden platen in verdunt zwavelzuur (h2 so4) gehangen.
Als dit gedaan is gebeurt er nog niets want de platen bestaan uit lood, dus twee dezelfde materialen, en we hebben verschillende materialen nodig om een spanning verschil te verkrijgen.

Oké, waarvoor hangen we dan twee loodplaten in een bak met zuur...... tja... het is nog geen kant en klare batterij.
Het grote verschil tussen een accu en een batterij is dat de batterij al gereed voor gebruik is, terwijl we een lood accu eerst moeten opladen.
We gaan dus eerst stroom toevoegen om deze op te slaan in de accu, maar waar gaan we die elektronen dan opslaan zul je denken?
Een laagje op de bodem misschien? Nee hoor niets van dit alles, we gaan het chemisch opslaan. Met andere woorden, we gaan zorgen dat op de ene plaat een dun laagje van een ander mineraal komt te zitten, zodat de plaat "denkt" dat hij uit een ander materiaal bestaat.

Wat gebeurt er namelijk, door het aanleggen van een spanningsbron groeit er op de + plaat een dun laagje lood oxide.

Door deze reactie komen er ook nog zuurstof en waterstof vrij, dit begint steeds sneller vrij te komen zodra de plaat is verzadigd van lood oxide. Daarom is het dan ook niet verstandig om open vuur te gebruiken bij het opladen van een accu.

Zuurstof+waterstof= knalgas, echt levensgevaarlijk. De accu kan open barsten en het zuur in het rond sproeien.
(Tijdens het laden -in een geventileerde ruimte- de accudoppen of rits verwijderen)

Eén cel, ofwel twee platen kunnen 2,12 Volt leveren, het opladen gebeurt met een iets hogere spanning, maar dat is niet erg.
Om meer spanning te krijgen zetten we meerdere cellen in serie.
Zo zijn voor een auto accu (12Volt) 6 cellen in serie gezet. Om nu meer capaciteit te verkrijgen worden er meerdere platen parallel gezet., dit omdat een groter oppervlak meer stroom kan leveren. Hierom worden de platen ook nog eens voorzien van minuscule gaatjes, en ribbels om maar zoveel mogelijk oppervlak te verkrijgen. Om kromtrekken van de platen te voorkomen (lood is zacht) worden de platen tussen elkaar in gestoken.

Er wordt dan een poreus kunststof plaatje tussen de platen gezet om kortsluiting tussen de platen onderling te voorkomen.

Oké, de accu is opgeladen, en de plus plaat voorzien van een laagje lood oxide. Nu kunnen we de stroom gaan gebruiken, en werkt de accu nu eigenlijk als batterij. Nu zal het dunne laagje lood oxide van de pluspool langzaam naar de minpool gaan. Als beide platen gelijk bedekt zijn is de accu "leeg". En moet hij opnieuw worden opgeladen.

Aangezien de zwavel bij het ontladen gebonden is aan de platen is het soortelijk gewicht 1,1 geworden. Bij een volle accu is dit 1,28. (te wegen met een zuurweger)
(Bij een gel accu is dit dus niet te meten.)
Als het vloeistof niveau in de cellen door de tijd is afgenomen door verdamping, worden deze bijgevuld met gedemineraliseerd water.
(= water dat geen verontreinigingen meer bevat zoals bv kalk)
Verontreiniging kan op de platen neerslaan, waardoor de werking minder wordt.

Als één cel helemaal geladen is meet je 2,12 Volt, en bij een lege cel 1,94 Volt.

Doch tegenwoordig hebben de meeste accu's geen aparte cel verbindingen meer, dan meten we gewoon de accu totaal, deze is dan ongeveer 13,6 Volt.
Houd er rekening mee dat je bij het langere tijd opslaan van een accu deze aan een druppellader hangt, dit omdat een lege accu gegarandeerd kapot gaat.
Dus altijd (voor alle accu's) geladen opslaan en geladen houden.

Ten opzichte van een natte accu is een gel-accu onderhoudsvrij en heeft deze een gesloten bouwwijze.
Er valt veel over te vertellen doch voorlopig wordt voor algemeen gebruik toch een natte accu geadviseerd.
Deze accu's kosten veel minder en gaan minstens net zo lang mee.

Er komt toch nog wel wat voor kijken om de auto te kunnen starten...



Zie hieronder een plaatje van een accu.




Als bron gebruik gemaakt van natuurwetenschappen.nl

Groet Hans.